GHID pentru intreprinderi sociale si intreprinderi sociale de insertie
By step on March 17, 2020
Întreprinderile sociale sunt persoane juridice de drept privat care dovedesc că respectă, conform actelor legale de înfiinţare şi organizare, cumulativ, definiţia şi principiile economiei sociale prevăzute în lege.
Se pot atesta ca intreprindere sociala sau intreprindere sociala de insertie urmatoarele categorii de persoane juridice de drept privat:
- Societățile cooperative de gradul I
- Cooperativele de credit
- Asociații și fundații
- Casele de ajutor reciproc ale salariaților
- Casele de ajutor reciproc ale pensionarilor
- Federații
- Uniunile persoanelor juridice
- Alte categorii de persoane juridice de drept privat
Statutul de întreprindere socială se recunoaște prin dobândirea unui atestat de întreprindere socială.
Persoanele juridice de drept privat, prevazute mai sus, pot solicita un atestat de întreprindere socială, dacă actelele de înființare și funcționare conțin prevederi prin care se demonstrează faptul că:
- activitatea desfășurată are scop social;
- respectă principiile economiei sociale;
- respectă următoarele criterii:
- acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;
- alocă minimum 90% din profitul realizat scopului social și rezervei statutare;
- se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
- aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi, asigurând niveluri de salarizare echitabile, între care nu pot exista diferenţe care să depăşească raportul de 1 la 8.Marca socială se poate obtine doar dupa obtinerea atestatului de întreprindere socială.
Marca socială este forma de certificare a întreprinderilor sociale de inserţie în scopul recunoaşterii contribuţiei directe a acestora la realizarea interesului general şi/sau la îmbunătăţirea situaţiei grupului vulnerabil.
Marca sociala cuprinde:
- certificatul care atestă statutul de întreprindere sociala de inserție;
- element specific de identitate vizuală, care se aplică în mod obligatoriu asupra produselor realizate sau a lucrărilor executate ori a documentelor care demonstrează prestarea unui serviciu.
Întreprinderea socială de inserție este întreprinderea socială care:
- are permanent, cel puțin 30% din personalul angajat aparținând grupului vulnerabil, astfel încât timpul de lucru cumulat al acestor angajați să reprezinte 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaților;
- are ca scop lupta împotriva excluziunii, discriminărilor și șomajului prin inserția socioprofesională a persoanelor defavorizate.
Categoriile de grupuri vulnerabile, conform prevederilor Legii nr. 219/2015 sunt:
- Persoane aflate în sistemul de protecție a copilului sau care provin din acest sistem (în acord cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)
- Persoane din familiile beneficiare de ajutor social (respectând prevederile Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat cu modificările şi completările ulterioare)
- Persoane care fac parte din familii beneficiare de alocaţie pentru susţinerea familiei (potrivit prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)
- Persoane solicitante de azil sau beneficiare ale protecției internaționale(definite conform Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare)
- Persoanele fără adăpost
- Persoanele aflate în situație de risc de a-și pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai
Obligatiile anuale de raportare ale intreprinderilor sociale si ale intreprinderilor sociale de insertie sunt:
- să întocmească raportul de activitate anual care conține aspecte privind întreaga activitate desfășurată de întreprinderea socială de inserție în perioada de raportare, specifice domeniului de activitate, inclusiv raportul social anual care conține activitățile cu caracter social, corelate cu situațiile financiare prezentate;
- să întocmească raportul social anual cuprins în raportul de activitate anual și extrasul raportului social anual, conform modelului prevăzut în anexele nr. 5A și 5B la normele metodologice;
- să întocmească extrasul situațiilor financiare anuale.
Comments
Be the first to comment.